VII Legionowski Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej
Kościół Św. Jana Kantego w Legionowie
od 31 lipca do 4 września 2011
Patronat honorowy:
Marszałek Województwa Mazowieckiego
Arcybiskup Henryk Hoser
Prezydent Miasta Legionowo
Dyrektor Artystyczny Festiwalu - Jan Bokszczanin
31 lipca 2011, godz. 16.00 - Koncert inauguracyjny
Bogusław Grabowski - organy
Program:
Johann Sebastian Bach [1685-1750]: Passacaglia i fuga c-moll BWV 582
Jehan Alain [1911-1940]: Postlude pour l?office de complies
Bogusław Grabowski [*1955]: Improwizacje
Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce
Program:
Francesco Geminiani [1687-1762]: 2 części z Sonaty B-dur na skrzypce solo
Affetuoso
Gigue
Johann Sebastian Bach [1685-1750]: Gawot z III Partity E-dur na skrzypce solo BWV 1006
Chaconne z II Partity d-moll na skrzypce solo BWV 1004
Karol Lipiński [1790-1861]: Kaprys D-dur op. 29 nr 3
Bogusław Grabowski - organy
Studia muzyczne ukończył w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha. Od 1985 r. pełni funkcję głównego organisty w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Jest profesorem zwyczajnym na gdańskiej uczelni muzycznej, gdzie prowadzi klasę organów. Ponadto wykłada w Gdańskim Instytucie Teologicznym będącym filią Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu.
Koncertuje w Polsce (niemal we wszystkich ważniejszych ośrodkach) oraz w Niemczech, Anglii, Danii, Francji, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji, USA oraz na Ukrainie, Białorusi, Łotwie i w Rosji. Nagrywał dla radia i telewizji w Polsce, Niemczech, Szwecji i na Ukrainie. Ma na swoim koncie 14 pozycji fonograficznych. Bogusław Grabowski jest też kompozytorem, pisze szczególnie na głosy wokalne, chór i organy, a także na orkiestrę symfoniczną. Ponadto ma w swoim dorobku muzykę filmową oraz do wielu programów telewizyjnych i przedstawień teatralnych. Od 1978 r. niestrudzenie prowadzi działalność popularyzatorską organizując szereg cykli koncertowych, m. in.: Dominikańskie Koncerty, Mariackie Wieczory Organowe, Musica Sacra, Muzyka Przestrzeni Sakralnej; organizował też koncerty w Rumi, Pelplinie, Kartuzach, Wejherowie oraz współorganizował Gdyńskie Koncerty Organowe. Bogusław Grabowski szeroko udziela się również w pracy społecznej na rzecz kultury regionu działając w kilku stowarzyszeniach, m in. jest prezesem Gdańskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Muzyki Kościelnej oraz wiceprezesem ds. kultury Klubu Inteligencji Katolickiej w Gdańsku, a także członkiem Polskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Muzyki Dawnej. Jest również założycielem Gdańskiego Centrum Organowego.
Za swoją działalność otrzymał szereg nagród i wyróżnień, m in. Medal Prezydenta Miasta Gdańska oraz udekorowany został Odznaką Ministra Kultury i Sztuki Rzeczypospolitej Polskiej "Zasłużony Działacz Kultury".
Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce Jest jednym z najwybitniejszych polskich skrzypków. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku ośmiu lat u Stefana Hermana i kontynuował u tego samego pedagoga w Liceum Muzycznym i Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Jako17-letni student uzyskał dyplom z wyróżnieniem na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. N. Paganiniego w Genui, jednak drogę do sławy otworzył mu Międzynarodowy Konkurs w Monachium, gdzie zdobył I nagrodę. Od tego momentu rozpoczęła się jego błyskawiczna kariera. Od 1966 roku Konstanty Andrzej Kulka koncertuje niemal na całym świecie (wszystkie kraje Europy, USA, Ameryka Południowa, Japonia, Australia). Jako solista był gościem wielu renomowanych orkiestr, takich jak: Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony, London Symphony, English Chamber, Filharmonia Leningradzka. Uczestniczył także w prestiżowych festiwalach muzycznych, m.in.: w Berlinie, Bordeaux, Lucernie i wielu innych.
Ważne miejsce w jego działalności artystycznej zajmuje również kameralistyka. Artysta współpracował m.in.: z Jerzym Marchwińskim, Stefanem Kamasą, Romanem Jabłońskim jako członek Kwartetu Polskiego Radia i Telewizji.
Artysta ma na koncie liczne nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji oraz Polskich Nagrań. Wśród nagrań płytowych szczególne uznanie zyskały Cztery pory roku A. Vivaldiego z Orkiestrą Kameralną Karola Teutscha, Koncerty skrzypcowe F. Mendelssohna i A. Głazunowa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Jerzego Katlewicza, Koncert skrzypcowy J. Brahmsa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Witolda Rowickiego, a także Sonaty na skrzypce solo J. S. Bacha.
Konstanty Andrzej Kulka nagrywa także dla zagranicznych radiofonii i firm płytowych - jego nagranie II Koncertu skrzypcowego K. Szymanowskiego dla EMI zostało w 1981 roku nagrodzone ?Grand Prix du Disque?. W ogromnym repertuarze skrzypka ważne miejsce zajmuje muzyka współczesna - jest on znakomitym interpretatorem m.in. Koncertu skrzypcowego K. Pendereckiego, który wykonywał wielokrotnie z różnymi orkiestrami pod dyrekcją kompozytora.
7 sierpnia 2011, godz. 16.00
Bogdan Narloch - organy
Program:
Georg Friedrich Händel [1685-1759]: Let the Bright Seraphim z oratorium Samson (trans. org.)
Aria z Muzyki na wodzie (trans.org.)
Allegro maestoso z Muzyki na wodzie (trans. org.)
August Freyer [1803-1883]: Konzertvariationen über einen russischen Choral "Iże Cheruwimy" von D. Bortnianski op. 3
Introdukcja
Temat
3 Wariacje
Finał
Edvard Grieg [1843-1907]: Taniec norweski nr 1 (trans.org.)
Kwartet klarnetowy "Claribel"
w składzie:
Andrzej Schab - klarnet
Jaremi Zienkowski - klarnet
Krzysztof Rogowski - klarnet
Dariusz Dąbrowski - klarnet basowy
Program:
Georg Friedrich Haendel [1685-1759]: Arrival of the Queen of Sheba (Przybycie Królowej Saby), ar. Terry Kenny
Johann Sebastian Bach [1685-1750]: Aria na strunie G, ar. Daniel Dorff
Carl Bohm [1844-1920]: Quartet in F, ar. H. Voxman
Gabriel Fauré [1845 1924]: Pavane, ar. John Gibson
Isaac Albéniz [1860-1909]: Preludio i Tango, ar. Bill Holcombe
Claude Debussy [1862-1918]: La fille aux cheveux de lin, ar. Ramon Ricker
Antonin Dworzak [1841-1904]: Tańce słowiańskie Op. 46 nr 2 i 6, ar. Terry Kenny
Bogdan Narloch - organy
Studia muzyczne odbył w klasie organów prof. Leona Batora w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Brał udział w wielu kursach interpretacji muzyki organowej, m. in. u Milana Šlechty w Pradze, Guy Boveta, Ulrika Spang-Hansena. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie. Od 1994 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizuje Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury, które prowadziło wielu wybitnych organistów, m.in. Christopher Stembridge, Klaus Eichhorn, Vincent Warnier, Jaroslav Tuma, Wolfgang Seifen, Peter van Dijk, Christoph Grohmann, Aude Heurtematte, Desmond Hunter, Jan van Mol.
Bogdan Narloch jest adiunktem w Instytucie Muzyki, Akademii Pomorskiej w Słupsku oraz nauczycielem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie, gdzie prowadzi klasę organów. Jest również członek Diecezjalnej Komisji Śpiewu, Muzyki Kościelnej i Instrumentów Muzycznych, w której zajmuje się sprawami organów diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej.
Artysta koncertuje w kraju i za granicą (Czechy, Finlandia, Francja, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Włochy). W swoim dorobku ma również nagrania CD m.in. prezentujące historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Stale współpracuje z Filharmonią Koszalińską w charakterze solisty, kameralisty i akompaniatora.
Kwartet klarnetowy "Claribel"
Kwartet klarnetowy "Claribel" rozpoczął działalność koncertową w 2001 roku. Zespół brał udział w 30 festiwalach muzycznych w kraju, odbył 5 wyjazdów zagranicznych (Niemcy - 2001, Szwecja - 2003, Włochy - 2005, Rosja (Ural, Syberia) - 2005 i Belgia - 2007). Koncertował podczas uroczystości organizowanych przez Ambasadę USA w Warszawie, Konsulat Honorowy Wielkiej Brytanii i Konsulat Ukrainy w Lublinie.
Repertuar zespołu obejmuje kompozycje pisane specjalnie na kwartet klarnetowy, jak również aranżacje utworów kompozytorów muzyki poważnej m .in: G. F.Händla, J. S. Bacha, W. A. Mozarta, L. van Beethovena, A. Dworzaka, C. Debussy'ego, P. Czajkowskiego, S. Prokofiewa, N. Paganiniego, F. Farkasa, J. Straussa, G. Bizeta, E. Griega, L Bernsteina. Oddzielną grupę wykonywanych kompozycji stanowią opracowania utworów muzyki rozrywkowej, takich kompozytorów jak: D. Ellington, G. Gershwin, I. Berlin, C. Jobim, S. Joplin, A. Piazzola, W. C. Handy, H. Mancini, G. Jenkins, McCarty czy P. Nagle. Zespół ma na swoim koncie dwie płyty CD wydane przez wydawnictwo "Acte Prealable" i zatytułowane "Dwa Światy" i "Muzyczna Podróż".
Dokonał także nagrań dla Radia Lublin, oraz TV Lublin (do programów "Teledzień", "Przeglądarka Kulturalna", "Regiony Kultury" i "Złoty Wieszak" - pokaz mody). Koncertował podczas Poranka Muzycznego transmitowanego na żywo ze studia koncertowego S1 Polskiego Radia w Warszawie.
14 sierpnia 2011, godz. 16.00
Gabriela Klauza - organy
Program:
Johann Sebastian Bach [1685-1750]: Fantazja G-dur BWV 572
Johann Sebastian Bach [1685-1750]-Charles Gounod [1818-1893]: Meditation sur le premier Prelude de Bach (trans. org. G. Klauza)
Léon Boëllman [1862-1897]: Suite gothique op. 25
Introduction - Choral
Monuet gothique
Priere a Notre Dame
Toccata
Lute Duo
w składzie:
Anna Kowalska
Anton Birula
Program:
Girolamo Kapsberger [1580-1651]: Kapsberger Canarios
Alessandro Piccinini [1566-1639]: Ciaccona in Partite Variate
Santiago de Murcia [1673-1739]: Folias galegas
Gaspar Sanz [1640-1710]: Canarios
Antoine Forqueray [1656-1728]: La Regente La Angrave
Gabriela Klauza - organy Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na dwóch wydziałach: Pedagogiki Muzycznej i Instrumentalistyki (klasa organów prof. F. Rączkowskiego). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej, prowadzonych przez prof. J. Wunderlicha, J. Ragnery i G. Boveta. Stale koncertuje w kraju i za granicą. Występuje z recitalami organowymi oraz bierze udział w koncertach symfonicznych, oratoryjnych i kameralnych, prezentując muzykę wszystkich epok na wielkich i małych, zabytkowych i współczesnych instrumentach ważnych ośrodków muzycznych Polsce i za granicą, m. in. w Anglii, Danii, Niemczech, Izraelu, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, Włoszech.
Dokonała licznych nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w Polsce, Danii, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. W swoim dorobku artystycznym posiada wiele prawykonań utworów (w tym trzech jej dedykowanych). Jest inicjatorem, organizatorem i kierownikiem artystycznym wielu cyklów koncertowych i festiwali popularyzujących muzykę instrumentalną, wokalną i oratoryjną, jak ?Dobromiejskie Wieczory Muzyczne?, ?Koncerty Organowe KUL?, ?Dni Muzyki Organowej?, czy ?Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. W. Lutosławskiego?. W latach 1982-1997 prowadziła klasę organów w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Obecnie jest profesorem w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego założyła i prowadzi klasę organów. Wykłada też dyrygenturę oraz inne przedmioty muzyczne. Kieruje Zakładem Muzyki Organowej, Sakralnej i Improwizacji.
Za swoją działalność artystyczną oraz za upowszechnianie kultury chrześcijańskiej została wyróżniona Nagrodą Prezydenta Miasta Lublina (2000) oraz Medalem Lumen Mundi Abp. Metropolity Lubelskiego (2005).
Anna Kowalska Studiowała grę na lutni u prof. Toyohiko Satoh oraz Nigela Northa w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej, tak więc jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od renesansu i późnego baroku po XIX-wieczne kompozycje na gitarę romantyczną. Jako solistka zajmuje się głównie utworami francuskiego i niemieckiego baroku. Artystka zwraca także szczególną uwagę na utwory solowe J. S. Bacha. Jest autorką transkrypcji lutniowych jego Sonat i partit na skrzypce solo oraz suit wiolonczelowych. Obecnie koncentruje się na kompozycjach solowych i kameralnych napisanych na lutnię oraz gitarę barokową.
Anton Birula Studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii. Jego zainteresowania artystyczne koncentrują się na utworach solowych napisanych na lutnię barokową, i taki właśnie repertuar składający się z dzieł J. S. Bacha, S. L. Weissa oraz XVII-wiecznych lutnistów francuskich artysta prezentuje podczas licznych recitali lutniowych.
Grając na teorbie brał udział w licznych wykonaniach utworów kameralnych i orkiestrowych z wieloma różnymi zespołami specjalizującymi się w XVII-wiecznej muzyce włoskiej i angielskiej.
Anna i Anton wykonują niezwykle szeroki repertuar na duet lutni barokowych, gitarę barokowa i teorbę. Ostatni projekt LUTE DUO zawiera utwory na gitary XIX-wieczne. Muzycy z powodzeniem prezentowali swoje projekty koncertowe dla różnych stacji telewizyjnych i radiowych oraz na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Niemczech, Holandii, Polsce, Rosji i Szwajcarii. Artyści na stałe współpracują z Warszawską Operą Kameralną
21 sierpnia 2011, godz. 16.00
Tomasz Skiba - saksofon
Paweł Futyma - skrzypce
Jan Mroczek - organy
Program:
1. Claude Debussy [1862 - 1918]: Clair de lune
2. John Williams [*1932]: Indiana Jones Theme
3. Enio Morricone [*1928]: Once Upon A Time In America
4. Samuel Barber [1910 ? 1981]: Adagio
5. John Williams [*1932]: E.T. - End Credits Theme
6. George Wood: My One And Only Love
7. Frank Churchill [1901-1942]: Someday My Prince Will Come
W aranżacjach na skrzypce, saksofon i organy.
Tomasz Skiba - saksofon
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie ad. Andrzeja Rzymkowskiego oraz studia podyplomowe w Hochschule für Musik Nürnberg w klasie prof.Guntera Priesnera. Jest laureatem wielu konkursów m.in.: Festiwalu Muzyki Jazzowej i Rozrywkowej (I miejsce, Elbląg 1998 i 2000 r.), I Międzynarodowego Konkurs Saksofonowego (finalista, Opole, 2000 r.), Konkurs Instrumentów Dętych Drewnianych (I miejsce, Lublin, 2000 r.), Festiwalu Jazzowego ?Złota Baszta?(I miejsce oraz Grand Prix -2007 r.).W 2007r. był również stypendystą Niemieckiego Banku dla Wyróżnionych Studentów Hochschule für Musik Nürnberg (Sparda Bank Stypendium). Współpracował z: Big-Bandem Małopolskim pod dyr. Ryszarda Krawczuka oraz z Kwartetem Saksofonowym ?Fiasco Classico? pod dyrekcją Guntera Preisnera (Nimecy).
Paweł Futyma - skrzypce
Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie Prof. Wiesława Kwaśnego. Obecnie jest członkiem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej oraz Fusion Strings Quartet z którymi występował m.in.: z Grzegorzem Turnauem, Zbigniewem Wodeckim, Justyną Steczkowską, Kubą Badachem. Z jego inicjatywy organizowane są cykliczne koncerty muzyki klasycznej w zabytkowych miejscach Krakowa.
Jan Mroczek - organy
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie , gdzie studiował pod kierunkiem prof. Józefa Serafina. Jeszcze w czasie studiów odniósł pierwsze sukcesy zdobywając nagrody na konkursach organowych (Rumia, I nagroda, 2003 r. oraz Castellana Grotte, II nagroda, 2004 r.) i występując z recitalami na prestiżowych festiwalach. Artysta rozwija swoje umiejętności na studiach doktoranckich w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Magdaleny Czajki, zajmując się twórczością organową współczesnych kompozytorów paryskich.
Jan Mroczek realizuje się w różnych projektach muzycznych współpracując z wieloma artystami i zespołami m. in.: Chórem Schola Cantorum Gedanensis, Chórem Collegium Cantorum Czestochowiensis, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz zespołem Baroque Tune. Prowadzi również klasę organów oraz zajęcia z improwizacji i kameralistyki w Zespole Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie.
28 sierpnia 2011, godz. 16.00
Krzysztof Czerwiński - organy
Program:
Dietrich Buxtehude [ok.1637-1707]: Toccata F-dur
Johann Sebastian Bach [1685-1750]: Toccata i Adagio C-dur BWV 564
Léon Boëllmann [1862-1897]: Suite gothique op. 25
Introdukcja - Chorał
Toccata
Ian Maksin (USA) - wiolonczela
Program:
Johann Sebastian Bach [1685-1750]: III Suita wiolonczelowa C-dur BWV 1009
Prelude
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrees 1 & 2
Gigue
Ilya Levinson [*1958]: Prayer
Ian Maksin [*1975]: Meditation on Themes by Sting
Krzysztof Czerwiński - organy
Urodzony w Poznaniu dyrygent, organista i pedagog. Jest absolwentem "Poznańskiej Szkoły Talentów" w klasie organów prof. Józefa Serafina. Otrzymał stypendium Eastman School of Music w Nowym Jorku na studia w klasie dyrygentury, organów, śpiewu, pedagogiki wokalnej i muzyki kościelnej. Już w pierwszym roku studiów został laureatem nagrody uczelni, przyznawanej studentom, których kariera muzyczna rokuje największe nadzieje na przyszłość ? ?Eastman Professional Career Development Grant". Był stypendystą Birmingham Conservatoire w Anglii (studia II stopnia) w klasie dyrygentury chóralnej, śpiewu i dawnej praktyki wykonawczej. Będąc w Wielkiej Brytanii został dyrygentem chóru kameralnego konserwatorium w Birmingham oraz nauczycielem śpiewu, emisji głosu, kształcenia słuchu i teorii muzyki w katedralnej szkole chóralnej (Lichfield Cathedral School), gdzie również pełnił funkcję asystenta dyrektora szkoły. Jest założycielem, dyrektorem artystycznym i dyrygentem Polskiej Orkiestry Barokowej oraz inicjatorem i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Komornikach.
Odbył szereg zagranicznych podróży artystycznych. Koncertował w Australii, Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii. Jest laureatem wielu konkursów, nagród i stypendiów (do najważniejszych należą stypendia rządowe, ministerialne i uniwersyteckie oraz głównie nagrody i pierwsze miejsca w konkursach organizowanych przez Amerykański Związek Organistów ? American Guild of Organists oraz Międzynarodowy Związek Dyrygentów Chórów Dziecięcych i Młodzieżowych ? Choristers Guild).
Obecnie studiuje dyrygenturę symfoniczno-operową w Sydney Conservatorium of Music w klasie prof. Imre Pallo oraz prowadzi chór anglikańskiego kościoła Christ Church w Sydney.
Ian Maksin - wiolonczela
Wiolonczelista i kompozytor. Swój pierwszy recital dał w wieku sześciu lat w rodzinnym St. Petersburgu, Rosja. Występował jako solista i kameralista w Europie, Azji i obu Amerykach. Jego koncerty oraz wywiady były transmitowane na żywo w publicznych rozgłośniach radiowych, zarówno krajowych jak i międzynarodowych w Stanach Zjednoczonych i za granicą. Brał udział w najbardziej prestiżowych festiwalach na świecie, takich jak Ravinia, Spoleto, Norfolk, Festiwal Muzyczn Białych Nocy w St. Petersburgu.
W 2000 roku Ian Maksin został zaproszony do występów z the New World Symphony, czołową amerykańską orkiestrą złożoną z młodych muzyków z całego świata pod dyrekcją Michaela Tilsona Thomasa. W ciągu tych lat pracy z orkiestrą, występował jako główny (pierwszy) wiolonczelista oraz solista koncertowy pod batutą takich dyrygentów jak Michael Tilson Thomas, Hans Graf, Andreas Delfs, Donald Runnicles, Zdenek Macal, Stanislaw Skrowaczewski, Yan Pascal Tortelier, John Adams, Lukas Foss oraz wielu innych. Artysta jest często gościnnie zapraszany do występów i nagrań jako pierwszy wiolonczelista przez różne orkiestry kameralne m. n.: Atlantycką Orkiestrę Klasyczną, Pro Corde Strings, Chicago Virtuosi, Spoleto USA Orchestra, Ars Viva.
Poza muzyką klasyczną Ian Maksin współpracował z wieloma znanymi artystami różnych gatunków. Występował i nagrywał z Andrea Bocellim, P Diddy, Snoop Doggiem, Glorią Estefan, Cirque du Soleil, Barrym Gibbem, Smokey Robinsonem i wieloma innymi. Jako członek różnych zespołów rokowych pojawiał się w MTV, na Lollapalooza Music Festival, Milwaukee SummerFest i wielu innych.
Ian Maksin wykonał premiery oraz dokonał nagrań wielu utworów współczesnych kompozytorów, łącznie z entuzjastycznie przyjętą przez krytyków płytą CD "Sculpting Clouds". Album został wydany przez wytwórnię Albany Records w 2007 i zawiera utwory wielokrotnie nagradzanego amerykańskiego kompozytora Erica Ewazena. W 2006 nagrał album ?Clocks? z muzyką Miguela de Aguila we współpracy ze znanym kwartetem Cuarteto Latinoamericano. Nowa płyta Iana zatytułowana ?Solo Flight? została wydana w styczniu 2010 i jest kompilacją solowych utworów wiolonczelowych począwszy od Suit Wiolonczelowych Bacha aż po współczesne utwory chicagowskiego kompozytora Ilya Levinsona, jak również suity na wiolonczelę solo hiszpańskiego wiolonczelisty i kompozytora Gaspara Cassado.
4 września 2011, godz. 19.00
Agnieszka Tomaszewska - sopran
Jan Bokszczanin - organy
Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
Jan Miłosz Zarzycki - dyrygent
Program:
Georg Friedrich Händel [1685-1759]: Koncert organowy g-moll op. 4 nr 1
Koncert organowy F-dur op. 4 nr 2
César Franck [1822-1890]: Panis Angelicus
Wolfgang Amadeus Mozart [1756-1791] - Agnus Dei z Mszy koronacyjnej
Alleluja z Exsultate jubilate KV 165
Giulio Caccini [ok. 1545-1618]: Ave Maria
Fryderyk Chopin: Wiosna
Agnieszka Tomaszewska - sopran
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. St. Moniuszki w Gdańsku. Studia wokalne kontynuowała na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu, pod kierunkiem prof. Heleny Łazarskiej. Ukończyła Międzynarodowe Studium Operowe Hamburskiej Opery Narodowej. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych przez Barbarę Boney, Régine Crespin, Thomasa Hampsona. Obecnie jest doktorantką Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Jest laureatką wielu konkursów, w tym: Międzynarodowej Letniej Akademii Uniwersytetu w Salzburgu, Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Moniuszkowskiego w 2010 r. (Nagrody dla Najlepszego Sopranu) oraz nagród specjalnych (m.in. Radia RMF Classic). Była również nominowana do nagrody Sztorm Roku - Artysta Roku 2005 przyznawanej przez dziennikarzy Gazety Wyborczej.
Występowała na scenie Schlosstheater Schonbrunn, Hamburskiej Opery Narodowej, Opery Krakowskiej. Obecnie współpracuje z Operą Narodową w Warszawie. Artystka prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą: występuje z recitalami, bierze udział w wykonaniach muzyki kameralnej i oratoryjno?kantatowej, a także współpracuje z zespołami i wykonawcami muzyki dawnej (Cappella Gedanensis, Sinfonietta Riga). Brała udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych (m. in. Salzburger Festspiele, Die hamburger Ostertöne, Hamburger Mozartwochen, Gdańska Wiosna, Gaude Mater, Festiwal Muzyki Polskiej).
Wzięła udział w prawykonaniach dzieł napisanych przez zdobywcę Oscara Jana A.P. Kaczmarka: na Jubileusz 25-lecia ?Solidarności? ? Kantata o wolności oraz w 50-tą rocznicę czerwca poznańskiego - Oratorium 1956. Odbyła tournee po Izraelu z Izrael Philharmonic Orchestra Zubina Mehty, wykonując Mszę h-moll J.S.Bacha. Z Kwintetem Paula Roczka, w ramach Salzburger Festspiele, wykonała Stabat Mater Luigi Boccheriniego. W Hollywood wystąpiła w Royce Hall, u boku Leszka Możdżera w koncercie poświęconym muzyce filmowej Jana A. P. Kaczmarka.
Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Alfred Eschwé, Wolfgang Helbich, Tadeusz Kozłowski, Carlo Montanaro, Michał Nesterowicz, Janusz Przybylski, Wojciech Rajski, Peter Schreier, Stefan Soltesz, Simone Young; z zespołami: Cremerata Baltica, Musica Antiqua Köln, Philharmoniker Hamburg, Izrael Philharmonic Orchestra, Kammersinfonie Bremen, Deutsche Kammer-Philharmonie, Dresdner Kapellsolisten, z orkiestrami Filharmonii Bałtyckiej; Dolnośląskiej, Opolskiej, Izmirskiej, Poznańskiej; Opery Bałtyckiej, Krakowskiej; z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Cappellą Gedanensis.
Ma na swoim koncie udział w nagraniach CD/DVD, m.in. J.B. Bach Oratorium na Boże Narodzenie, Luigi Boccherini Stabat Mater (nominowana do nagrody Fryderyk 2008), Marek Kuczyński Oratorium Gdańskie, Karol Szymanowski Loteria na mężów (DVD, światowe prawykonanie), kołysanki Śpiewam dzieciom. Nagrywała również dla radia i telewizji.
Jan Bokszczanin - organy
W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. Był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jesse E. Eschbacha. W roku 2006 uzyskał stopień doktora sztuki.
Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów: Guy Boveta (Szwajcaria), James David Christie (USA), Aleksandera Fisejskiego (Rosja), Bernharda Hassa (Niemcy), Zsigmonta Szathmary?ego (Węgry) oraz Haralda Vogla (Niemcy). Koncertuje w kraju i za granicą (Białoruś, Dania, Finlandia, Litwa, Niemcy, Rosja oraz USA). Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi i orkiestrami, m.in. z Concerto Avenna, Camerata Vistula, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Republiki Białoruskiej.
Jan Bokszczanin nagrał dwanaście płyt CD z muzyką organową dla wytwórni: Acte Prealable, DUX, Hi-Fi i Muzyka - ARMS Records, Zakłady Płytowe, oraz Musica Sacra Edition. Jedna z nich otrzymała I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów i Multimediów ? Niepokalanów 2000, a dwie inne były nominowane do nagrody ?Fryderyki?. Jan Bokszczanin jest autorem książki Geneza i tradycje rosyjskiej muzyki organowej, (Warszawa 2001), a także redaktorem kilku dodatków nutowych zamieszczonych w periodyku "Liturgia Sacra". Pod jego redakcją w wydawnictwie "Polihymnia" w Lublinie ukazały się cztery zeszyty z utworami Mariana Sawy (2007, 2008). Od kilku lat jest członkiem zarządu Towarzystwa im. Mariana Sawy. Jest także prezesem Stowarzyszenia "ARS LIBERATA". Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory i aranżacje, m.in.: Marian Sawa (który dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów), Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Krzysztof Herdzin, Ryszard Borowski.
Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
powstała w październiku 1977 roku, otrzymując wkrótce status państwowej instytucji. W ciągu 30 lat swego istnienia dała setki koncertów w kraju oraz poza jego granicami, biorąc udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych. Orkiestra współpracuje z wieloma wybitnymi solistami, m. in: Jadwigą Kotnowską, Agnieszką Fatygą, Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Wiesławem Ochmanem, Piotrem Palecznym oraz dyrygentami: Markiem Pijarowskim, Jerzym Salwarowskim, Józefem Wiłkomirkim. Od roku 2004 funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pełni Jan Miłosz Zarzycki.
Jan Miłosz Zarzycki - dyrygent
Finalista i laureat międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, w Hiszpanii i na Węgrzech. W roku 1994 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury Marka Pijarowskiego we Wrocławiu. Swoje studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i w Berlinie, gdzie miał okazję poznać sztukę dyrygencką takich mistrzów batuty jak S. Ozawa, K. Masur, C. Abbado. Jest również absolwentem wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach, jako skrzypek jest laureatem licznych konkursów muzycznych. W roku 1988 objął kierownictwo Studenckiej Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales przy Akademii Muzycznej w Katowicach. Współpracował z Państwową Operą we Wrocławiu (1992-1993) oraz z wieloma polskimi orkiestrami, m.in: Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, z orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz z Warszawską Operą Kameralną.
Koncertował w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii, Czechach, Rosji, Włoszech, Ukrainie, Macedonii, USA i Belgii. W roku 1997 otrzymał III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. A. Toscaniniego w Parmie, którego konsekwencją było tournée koncertowe po Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Emilii Romanii im. A.Toscaniniego. Jest adiunktem i członkiem Katedry Dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie oraz profesorem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, sprawuje artystyczne kierownictwo Międzynarodowych Młodzieżowych Warsztatów Muzycznych w Szczecinie. Jest także I dyrygentem Warszawskiej Orkiestry Kameralnej "Concentus pro arte" oraz dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. W 2008 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował go Nagrodą Specjalną w uznaniu nieocenionych zasług dla polskiej kultury muzycznej.