Legionowska Orkiestra Barokowa - zapraszamy na przygodę z dawną muzyką

Zapraszamy Państwa do posłuchania i obejrzenia nagrań Legionowskiej Orkiestry Barokowej pod dyr. Michała Junga. Działa ona przy Miejskim Ośrodku Kultury w Legionowie od ponad dwóch lat i dała już wiele ciekawych koncertów, a ostatnio doczekała się udanych rejestracji video.

Georg Friedrich Händel - Lascia ch`io pianga



Georg Friedrich Händel - Ombra mai fu



Wolfgang Amadeus Mozart - Alleluia



Trochę baroku w Legionowie

Słowo orkiestra wywodzi się od starogreckiego orchestra - placu, który w starożytnych amfiteatrach przeznaczony był dla chóru. Później nazwę tę przejęto w renesansie dla części sali, gdzie stali muzycy przygrywający dworskim ceremoniom lub po prostu umilający czas biesiadnikom.
Dzisiaj orkiestra kojarzy się najczęściej z zespołem symfonicznym, albo bandem grającym muzykę rozrywkową, takie pojmowanie aparatu wykonawczego jest jednak błędne, niepełne, mylące. Rodzajów orkiestr, ich liczebność, estetyka wykonawcza wymyka się prostym rachunkom. Nie sposób ich zliczyć, zmierzyć, a już na pewno zważyć (z instrumentami czy bez?!). Pozostawmy więc te rozważania filozofom, statystykom lub innym rewidentom.
Definicja Legionowskiej Orkiestry Barokowej, bo o niej będzie mowa, podać bardzo łatwo: jest to zespół młodych, dynamicznych (a jakże!), energicznych (dlaczego nie?!) ludzi pasjonujących się muzyką wieków minionych, powołany do życia w 2018 roku. Od dziesięcioleci wykonawcy, artyści, wirtuozi, muzykolodzy zastanawiali się jak mogła brzmieć muzyka w czasach Bacha czy Beethovena. Ich diagnozy były mniej lub bardziej trafne doprowadziły jednak do wykrystalizowania się pewnych dość obiektywnych zasad. Zwykle barokowy zespół muzyczny liczył kilku, góra kilkunastu wykonawców (często wliczając w to chór). Tworzyli oni w ramach orkiestry różne grupy instrumentów. Każda grupa miała inne zadanie. Fundament całego zespołu, donośną muzyczną bazę stanowiły instrumenty klawiszowe, dęte i smyczkowe. W legionowskiej Orkiestrze muzyczny punkt ciężkości zwany Continuo stanowi klawesyn (zakupiony ze środków UM Legionowo) i pozytyw organowy, na których gra założyciel Michał Jung, jak również kontrabas - Mateusz Słowikowski oraz chalumeau - Paulina Poławska. Treść muzyczną, dźwiękową fasadę stanowi zespół smyczków: skrzypce - Natalia Wysocka, Nina Górska, Łukasz Parcheta, altówka - Maria Słowikowska-Babik, a także wiolonczela, viola da gamba - Dorota Jankowska. Owe smyczki dzieliły się na Ripieno i Concertino. Odpowiednio - pełną orkiestrę i solistów. Przy czym muzycy w czasach Vivaldiego wymieniali się często rolami. Partię skrzypiec wykonywać mógł flet czy obój i odwrotnie. Nierzadko jeden muzyk grał na kilku instrumentach. Tak było chociażby z lipskim kantorem, który był nie tylko biegłym organistą, ale także skrzypkiem, altowiolistą, oboistą i co zaskakujące ojcem dwadzieściorga(sic!) dzieci. Nadmienić należy, że czasy baroku to rozwój opery i innych form jak kantata czy oratorium. Bez muzyki wokalnej ciężko zobrazować życie artystyczne tamtych czasów, a repertuar bez tych wszystkich mniej lub bardziej znanych dzieł wyglądałby niezwykle ubogo, wręcz jałowo. By nie odbierać legionowskim melomanom możliwości obcowania z obfitością dźwięków, repertuar koncertowy Orkiestry wzbogacany jest o najpiękniejsze arie. Za stronę wokalną odpowiada sopranistka Agnieszka Banach.
Zespół stale się rozwija, poszerzany jest skład i repertuar. Mimo zaledwie dwóch lat od założenia Legionowska Orkiestra Barokowa wykonała kilkadziesiąt recitali, w tym na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach. Współpracowała z wybitnymi artystami wśród których znajdują się między innymi japońska wokalistka Ayako Ono czy organista prof. Bogdan Narloch. Ostatnimi czasy, dorobek Grupy zasiliły nagrania video publikowane w serwisie YouTube i Facebook. W najbliższych miesiącach ukaże się debiutancka płyta. Cóż powiedzieć...kto kocha to co robi nigdy nie pracuje.
A wracając do Bacha, pod koniec życia pisał, że jest w stanie wykonywać kantaty siłami tylko swych dzieci, przy dzisiejszej medycynie mógłby się pokusić o zespół doprawdy symfonicznych rozmiarów.

Michał Jung

Podziel się:


Kurier Kulturalny

Relacje

Archiwum

Newsletter


•  Galeria Sztuki Ratusz

•  Salon Artystyczny

•  Niedzielne spotkania z bajką

•  Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej

•  Mazowiecki Jazz Jam. Legionowo

•  Festiwal Szaniawskiego Legionowo

•  ProgRockFest

•  Warszawska Syrenka

•  Ogólnopolski Konkurs Recytatorski

•  Dni Osób Niepełnosprawnych

•  Koncerty Festiwalu "Hajnówka" w Legionowie

•  Małe formy teatralne

•  Wiosenne Czarowanie

•  Legionowskie Senioralia


•  Pracownia ceramiki Smok Ceramok

•  Zespół poetycko-śpiewaczy ERIN

•  Teatr Na Luzie


•  Deklaracja dostępności