Wystawa "Boże Narodzenie na płótnach mistrzów" w galerii Rynek-Ratusz

Dyrektor MOK Zenon Durka dokonał wirtualnego otwarcia wystawy "Boże Narodzenie na płótnach mistrzów" 4 grudnia 2020 na legionowskim rynku.
Wystawę można oglądać w miejscu otwarcia od 4 do 14 grudnia, a od 15 do 30 grudnia w Galerii Sztuki Ratusz w legionowskim ratuszu.


Dyrektor MOK otwiera wystawę

Prezentujemy reprodukcje 10 obrazów, których tematem jest Boże Narodzenie. Dzieła te postały na przestrzeni ponad dwustu lat, od poźnego średniowiecza do baroku. Wybraliśmy je, aby pokazać, jak różnie można plastycznie interpretować to samo, wydawałoby się, oczywiste, wydarzenie.
Każdy z obrazów wprowadza nas w inny świat przedstawiony, co podkreślone jest przez odmienne kompozycje, różne palety barw, inny rodzaj rysunku postaci, wreszcie przez zróżnicowane cechy tła czy otoczenia.
Z jednej strony mamy intymną relację dwóch kobiet z noworodkiem (Georges de La Tour), gdzie w zamierzonym ubóstwie barw główną rolę odgrywa chronione przez jedną z nich światło, chronione przedziwnie, bo jakby przed odbiorcą obrazu. Z drugiej strony jest pełna przepychu i ekspresji wizja El Greca, angażująca w adorowanie nowonarodzonego nie tylko ziemskich, ale i niebiańskich uczestników. Podobne zaangażowanie reprezentantów sfer niebieskich widoczne jest też na obrazach Roberta Campina, Petera Rubensa i Caravaggia. Ale mimo tego powierzchownego podobieństwa nie są to obrazy porównywalne ze względu na panujący na nich nastrój postaci.
U El Greca mamy pełne skupienie i refleksyjną zadumę, a wszystkie oczy wpatrzone są w noworodka. U Rubensa jest inaczej - tu uczestnicy sceny wchodzą ze sobą we wzrokowe interakcje, a ich twarze wyrażają raczej niepokój i zdziwienie, może niepewność i nawet lęk - jakby pytali siebie nawzajem: co z tego wyniknie?
Są też obrazy nie angażujące w sytuację narodzenia aniołów czy świętych. Dzieło Hieronima Boscha wydaje się oszczędne, ale wśród sześciu pierwszoplanowych postaci dwie to zwierzęta, a jeden z ludzi patrzy z dystansem i jakby ironicznie, najwyraźniej coś już knując za plecami Świętej Rodziny. Pieter Bruegel tworzy również wizję daleką od optymistycznej sielanki, wizję grupy ludzi o brzydkich, tajemniczych lub wprost nieszczerych twarzach, którzy przyszli do nowo narodzonego z licznymi sztukami broni, jakby gotowi do walki, a relację między uczestnikami tej grupy dalekie są od adoracji dziecięcia.
Są też oczywiście płótna pełne barwnego optymizmu, zbudowane na radosnym zdziwieniu i pełnym nadziei oczekiwaniu przedstawionych na nich postaci. Budują nam one świat znany z popularnych kolęd i budujących wigilijnych opowieści. Warto jednak pamiętać, że nie tylko taką radosną wizję Narodzenia pozostawili nam wielcy mistrzowie malarstwa.

Podziel się:


Kurier Kulturalny

Relacje

Archiwum

Newsletter


•  Galeria Sztuki Ratusz

•  Salon Artystyczny

•  Niedzielne spotkania z bajką

•  Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej

•  Mazowiecki Jazz Jam. Legionowo

•  Festiwal Szaniawskiego Legionowo

•  ProgRockFest

•  Warszawska Syrenka

•  Ogólnopolski Konkurs Recytatorski

•  Dni Osób Niepełnosprawnych

•  Koncerty Festiwalu "Hajnówka" w Legionowie

•  Małe formy teatralne

•  Wiosenne Czarowanie

•  Legionowskie Senioralia


•  Pracownia ceramiki Smok Ceramok

•  Zespół poetycko-śpiewaczy ERIN

•  Teatr Na Luzie


•  Deklaracja dostępności