Otwarcie wystawy PICASSO, MIRO, MATISSE
Wystawę prezentującą twórczość trzech wielkich malarzy - Picassa, Miró i Matisse`a - otworzyli Prezydent Miasta Legionowo Roman Smogorzewski i Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury Andrzej Sobierajski.
Wystawa obejmuje ponad 80 prac graficznych trzech największych mistrzów dwudziestowiecznej sztuki. Ze wspaniałego dorobku Matissa i Miró można będzie zobaczyć kilkadziesiąt litografii, wiele z nich powstało jako ilustracje do książek. Z prac Picassa wybrano m.in. cykl ilustracji do opowiadania Prospera Mérimée "Carmen". Na fabule noweli "Carmen" oparte jest libretto opery G. Bizeta.
Miró
Większość prac prezentowanych na wystawie pochodzi z "LITHOGRAPHU". Był to sześciotomowy wykaz wszystkich litografii jakie wykonał malarz. Zawiera opisy prac wraz z charakterystyką papieru, na którym zostały wykonane, podaje wysokość nakładu itd. Miró i wydawcy zależało na tym, żeby ten spis był czymś wyjątkowym i postanowili wydać jego ekskluzywną edycję, do której Miró dodał kilkadziesiąt własnych litografii. Wszystkie te litografie można oglądać na wystawie.
Picasso
Wystawa prezentuje cykl litografii, które stanowią ilustracje do opowiadania Prospera Mérimée "Carmen". Ponadto4 prace z tzw. "sekretnej kolekcji" – są to litografie wykonane wg rysunków, które Picasso pokazywał tylko nielicznym przyjaciołom (stąd nazwa "sekretna"). Przedstawiają one akty kobiece. Na wystawie znajdują się także prace ukazujące ulubione motywy artysty: corridę, gołąbka pokoju, tematykę cyrkową oraz kilka portretów kobiet – towarzyszek życia, np. portret Jacqueline Roque, którą Picasso poznał gdy miał 62 lat, a Jacqueline 20.
Matisse
Wystawa prezentuję prace wykonane dla 35 i 36 numeru wydawnictwa "Verve". Było to czasopismo artystyczno-kulturalne wydawane w Paryżu w latach 1937-1960, którego twórcy postanowili stworzyć najpiękniejsze i najbardziej ekskluzywne czasopismo na świecie. Do każdego numeru dodawali oryginały prac różnych artystów, którzy z czasem stali się bardzo znani. Dzisiaj ich prace są poszukiwane i cenione na rynku sztuki. Matisse zaprojektował okładkę do tego podwójnego numeru, który w całości został poświecony ostatnim latom jego twórczości. Na potrzeby tego numeru osobiście nadzorował tworzenie litografii swoich ostatnich prac, które zostały dołączone do czasopisma.