"W pobliżu Chopina" - recital fortepianowy Macieja Piszka

Recital fortepianowy Macieja Piszka zatytułowany "W pobliżu Chopina" odbył się 26 listopada 2016 w sali widowiskowej legionowskiego ratusza.
W programie znalazły się następujące utwory:
Domenico Scarlatti - Sonata c-moll K. 158
Fryderyk Chopin - 4 Mazurki op. 17
- Fantazja f-moll op. 49
- Polonez As-dur op. 53
Ignacy Jan Paderewski - Legenda As-dur op. 16 nr 1
Milij Bałakiriew - Islamey
a na bis - Preludium Claud'a Debussy - Le fille aux cheveux de lin.







Maciej Piszek urodził się 3 maja 1985 w Warszawie. Pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach. Jest absolwentem Państwowej Podstawowej Szkoły Muzycznej nr 3 im. G. Bacewicz w Warszawie oraz Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W roku 2008 ukończył z wyróżnieniem studia z zakresu gry na fortepianie pod kierunkiem prof. Bronisławy Kawalli oraz klasę kameralistyki prof. Macieja Paderewskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem takich wybitnych profesorów, jak Sequeira Costa, Dominique Merlet, Vera Gornostaeva czy Lee Kum-Sing. W roku 2015 ukończył studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. K.Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego. Jest laureatem I nagrody IV Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jan Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim w 2000 roku, I nagrody na IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Marathonie w Grecji w roku 2003 oraz I nagrody na I Międzynarodowym Konkursie "Ischia" w Lacco Ameno we Włoszech w roku 2013. W 2005 roku uczestniczył w XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Brał udział w licznych festiwalach muzycznych, m.in. "Łańcuch" poświęcony twórczości Witolda Lutosławskiego (2004), "Laboratorium" (2006), Festiwal Twórczości Pawła Szymańskiego (2006), Festiwal "Crossdrumming" (2007), Festiwal "Od Chopina do Góreckiego" (2007),"Świętokrzyskie Dni Muzyki" (2008), "Forum Lutosławskiego" (2009), "Muzyka Na Szczytach" (2015), "Trzy-Czte-Ry. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje" (2016), "Warszawska Jesień" (2016). Występował z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych, m.in. Sinfonia Varsovia, Polskiej Orkiestry Radiowej i Orkiestry Filharmonii Kaliskiej pod batutą takich dyrygentów, jak Bassem Akiki, Łukasz Borowicz, Szymon Bywalec, Piotr Dąbrowski, Przemysław Fiugajski, Szymon Kawalla, Wiktor Kociuban, Jan Krenz, Wojciech Michniewski, Fabian Panisello, Ruben Silva, Monika Wolińska, w wielu prestiżowych salach w Polsce oraz za granicą (m.in. w Austrii, Hiszpanii, Grecji, Rumunii, Francji, we Włoszech, na Białorusi oraz Ukrainie). Współpracował m.in. z Pawłem Mykietynem, Maciejem Grzybowskim, Olgą Pasiecznik, Jackiem Laszczkowskim, Anną Karasińską, Stanisławem Skoczyńskim, Kwartetem DAFÔ oraz kameralnymi zespołami orkiestr Warszawskiej Opery Kameralnej i Opery Narodowej. Bardzo ważną rolę w życiu artystycznym Macieja Piszka odgrywa wykonawstwo muzyki nowej. Dokonał on licznych prawykonań oraz nagrań utworów młodych kompozytorów współczesnych (m.in. Adriana Foltyna, Tomasza Opałki, Michała Ossowskiego, Pawła Przezwańskiego, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Ryczka, Piotra Tabakiernika). W lipcu 2008 roku ukazała się debiutancka płyta monograficzna Pawła Mykietyna, na której pianista wraz z Jackiem Laszczkowskim zarejestrowali "Sonety Szekspira" na sopran męski i fortepian (2000). Płyta ta otrzymała dwie statuetki "Fryderyk 2009". Fragment recitalu Macieja Piszka który odbył się 13 września 2009 roku pod pomnikiem Fryderyka Chopina w Łazienkach Królewskich w Warszawie został wykorzystany w filmie "Ting Ting odkrywa Polskę" który promował Polskę na wystawie EXPO 2010 w Szanghaju. Maciej Piszek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki oraz Fundacji Dongsan Research Foundation.

Relacja z koncertu w Mazowieckim To i Owo


Sukces artystyczny i kondycyjny

Po swym niedawnym recitalu w Salonie Artystycznym Maciej Piszek wystąpił ponownie (26 XI), tym razem w sali ratuszowej, grając Scarlattiego, Chopina, Paderewskiego i Bałakiriewa.
Jako pierwszy punkt programu zabrzmiała Sonata c-moll Scarlattiego, powolna i kontemplacyjna, niepodobna do innych sonat tego kompozytora - kapryśnych, błyskotliwych, typowo rokokowych. Wolne tempo i kontemplacyjny nastrój utworu rozpoczynającego koncert to pewnego rodzaju magia działająca na publiczność, coś, co pozwala naszemu artyście - jak już się o tym nieraz przekonał - łatwiej przyciągnąć uwagę słuchaczy, zahipnotyzować ich niejako.
Potem miała być muzyka tak samo marzycielska: Legenda op. 16 Paderewskiego. Pan Maciej odłożył ją na później. Zamiast niej usłyszeliśmy - poprzedzone czterema Mazurkami op. 17 ? Fantazję f-moll op. 49 i Poloneza As-dur op. 53 Chopina, dzieła wymagające od wykonawcy zarówno talentu, jak i kondycji. I dopiero potem ? jako utwór pozwalający wytchnąć -? spłynęła z estrady Legenda Paderewskiego. Przed czym wytchnąć? Przed muzyką może najbardziej forsującą ręce pianisty, a były to wariacje na orientalny temat - Islamey - autorstwa Milija Bałakiriewa, kompozycja w swoim czasie uważana za najtrudniejszą ze wszystkiego, co napisano na fortepian; długa kaskada dźwięków o charakterze toccaty, przybierająca chwilami zawrotne tempo.
Fantazja f-moll została zagrana po raz drugi, na tym samym, sprowadzonym z Targowej instrumencie - i mam wrażenie, że zagrana jeszcze lepiej. W ciągu dwu tygodni, jakie dzieliły kolejne jego występy, pan Maciej zdołał arcydzieło Chopinowskie jeszcze bardziej wypieścić. Zaprezentowana przez niego biegłość palcowa, potoczystość gam i pasaży zasłużyła na szczery aplauz. Lewa dłoń artysty, imitująca w Polonezie As-dur tętent husarskiej konnicy, zachowywała niezachwiany, nieskazitelnie wyrównany puls, podczas gdy prawa dłoń - wprost przeciwnie - demonstrowała wielką rozmaitość rytmu i dynamiki. Owa niezależność obu rąk jest również imponująca.
Te same palce potrafią sprawić, że fortepian śpiewa, a mam tu na myśli zagrane na bis przepiękne preludium Debussy`ego Dziewczyna o włosach jak len.

ANTONI KAWCZYŃSKI

Podziel się:


Newsletter

Relacje

Archiwum


Galeria Sztuki Ratusz

Salon Artystyczny

Niedzielne spotkania z bajką

Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej

Jazz Jam. Legionowo

Warszawska Syrenka

Ogólnopolski Konkurs Recytatorski

Artystyczny Kalejdoskop

Dni Osób Niepełnosprawnych

Małe formy teatralne

Wiosenne Czarowanie

Legionowskie Senioralia

Klub Rodziców TYGIELEK

Rozmowa o słowach


Smok Ceramok pracownia ceramiki

Zespół poetycko-śpiewaczy ERIN

Teatr Na Luzie

Teatr Nikt Mnie Nie Chce

Sala prób MOK Targowa

rejestracje filmowe MOK