Salon Artystyczny - recital Wojciecha Świętońskiego

W Salonie Artystycznym filii MOK Legionowo wystąpił 9 października Wojciech Świętoński, prezentując recital fortepianowy, na który złożyły się następujące utwory: Fryderyka Chopina: Nokuturn Fis-dur op.15 nr 2, Walce op. 34: a-moll, F-dur, Walce op. 64: Des-dur, cis-moll oraz Franza Liszta: Études d'exécution transcendante d'apres Paganini.



Relacja z koncertu w Mazowieckim To i Owo


Cykl Chopinowskich walców z nokturnem na wstępie i polonezem na zakończenie oraz Lisztowskie etiudy według Paganiniego w wykonaniu pianisty Wojciecha Świętońskiego usłyszeliśmy 9 października.
Walce, które są do słuchania, a nie do tańczenia, zostały zagrane właśnie tak, jakby były ?zaproszeniem do tańca?, zaś Polonez As-dur op. 53 nie był dość majestatyczny. Tak potężnego dzieła nie należało chyba zostawiać na bis, brać się do niego po całym szeregu arcytrudnych, wyczerpujących kondycyjnie utworów Liszta.
Wykonanie etiud węgierskiego mistrza wydało mi się nieco za huczne i zbyt prędkie. W tym pośpiechu ginęło sporo szczegółów; słuchaczowi brakło czasu na delektowanie się nimi. Jest tu niestety potrzebna najwyższej klasy wirtuozeria, która potrafi pogodzić ogień z wodą i sprawić, że w parze z brawurą i burzliwością idzie spokój i klarowność. (Nasuwa się porównanie ze sztuką oratorską: nawet najbardziej podekscytowany mówca winien pamiętać o kropkach między zdaniami.)
Na szczęście w grze pana Wojciecha zalety górują nad wadami. Imponująca jest jego biegłość palcowa i umiejętność wydobywania gradacji dynamicznych (etiuda Tremolo). W etiudzie arpedżiowej palce zaledwie muskały klawisze, a mimo to dźwięki były wyrównane i pełne. Sypkością i perlistością gry napawaliśmy się w Campanelli. Bytność w sali koncertowej, gdzie do dźwięku dochodzi obraz, dostarcza pod pewnym względem satysfakcji większej niż słuchanie nagrań we własnym domu. Recital, o którym mowa, skuteczniej niż lektura powieści biograficznych, skuteczniej niż oglądanie ilustracji z danej epoki przenosił myśli melomana w czasy romantyzmu, kiedy to młody Franciszek Liszt, zafascynowany sztuką Paganiniego, postanowił wykorzystać zdobycze genialnego skrzypka i zastosować je w swojej pianistyce. Słuchając bogatej w efekty techniczne gry Wojciecha Świętońskiego i patrząc na jego krzyżujące się nad klawiaturą ręce można chwilami odczuć powiew tej arcyciekawej przeszłości. Można przeżyć krótkotrwały sen na jawie, podczas którego dzisiejszy legionowski salonik zamienia się w paryski salon około roku 1835.

Antoni Kawczyński

Wojciech Świętoński

jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie) w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla. Kameralistykę fortepianową studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Marchwińskiego. Następnie ukończył studia podyplomowe u prof. Macieja Paderewskiego (duety fortepian-skrzypce) oraz u prof. Krystyny Borucińskiej (duety wokalista-pianista) oraz Studium Pieśni.
Wcześniej pobierał lekcje u profesorów z Konserwatorium Moskiewskiego (prof. Viera Nossina oraz prof. Alexei Skavronskiy). Uczestnik elitarnego Kursu mistrzowskiego Maestro Ivo Pogorelica. Pozostając z nim w stałym kontakcie, nieustanie czerpie inspiracje z licznych wskazówek Mistrza. Jest laureatem międzynarodowych konkursów pianistycznych w Kijowie ("Ukrainian Composers Hous" - Kijów 2001) i Rzymie (Konkurs organizowany przez Włoskie Towarzystwo Imienia F. Chopina oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Nauczycieli Fortepianu).
Regularnie występuje w salach koncertowych Europy, z recitalami i z towarzyszeniem orkiestry. Współpracował z wieloma zespołami (Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia), występując pod batutą m.in. Moniki Wolioskiej, Grzegorza Mielimąki, Tomasza Bugaja oraz Szymona Kawalla. Był stypendystą Lions Club NIKE, Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W jego dorobku nagraniowym znajdują się płyty: "Wieniec pieśni do słów Marii Konopnickiej" - płyta zrealizowana dzięki wsparciu Prezydenta Miasta Warszawy, Stanisław Wisłocki "Piano works" - płyta nagrana dzięki stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku, Mikolaj Bugajak "Strange Sounds And Inconceivable Deeds" - "bez wątpienia jeden z najlepszych albumów, jakie w tym roku ukazały się w Polsce" (onet.pl), Przemysław Gintrowski "Tren" - płyta sfinansowana przez ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wydanie jej wieńczyło obchody Roku Zbigniewa Herberta.
Artysta bardzo zaangażowany w działalność charytatywną. Współpracując z Fundacją "Latająca Akademia" regularnie daje koncerty, z których dochód przeznaczony jest na wspieranie dzieci autystycznych oraz z zespołem Downa.
Członek Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków oraz Stowarzyszenia Artystów STOART. Organizuje i występuje na koncertach promujących współczesną muzykę polską partycypując w programach realizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca, Narodowe Centrum Kultury oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Aktywnie koncertował podczas obchodów Roku Karola Szymanowskiego oraz Roku Fryderyka Chopina. Jego występy inaugurowały Paradę Schumanna oraz otwarcie Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli w 2010 roku.
Obok sztandarowych dzieł muzyki fortepianowej, nieustannie poszerza swój repertuar o awangardowe i neoklasyczne dzieła twórców XX w. (Siergiej Prokofjew, Benjamin Britten). Dociera również do mniej znanych kompozytorów, a wyniki tych poszukiwań są uwieczniane na kolejnych nagraniach płytowych.

Podziel się:


Newsletter

Relacje

Archiwum


Galeria Sztuki Ratusz

Salon Artystyczny

Niedzielne spotkania z bajką

Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej

Jazz Jam. Legionowo

Warszawska Syrenka

Ogólnopolski Konkurs Recytatorski

Artystyczny Kalejdoskop

Dni Osób Niepełnosprawnych

Małe formy teatralne

Wiosenne Czarowanie

Legionowskie Senioralia

Klub Rodziców TYGIELEK

Rozmowa o słowach


Smok Ceramok pracownia ceramiki

Zespół poetycko-śpiewaczy ERIN

Teatr Na Luzie

Teatr Nikt Mnie Nie Chce

Sala prób MOK Targowa

rejestracje filmowe MOK