X Legionowski Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej - Andrzej Chorosiński - organy
Michał Chorosiński - recytacje

X Legionowski Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej
27 lipca - 31 sierpnia 2014
kościół pw. Świętego Ducha w Legionowie, ul. ks. J. Schabowskiego 2

Honorowy Patronat Małżonki Prezydenta RP Pani Anny Komorowskiej


Dyrektor artystyczny - Jan Bokszczanin
Prowadzenie koncertów - Wojciech Włodarczyk

17 sierpnia, niedziela, godz. 16.00
Andrzej Chorosiński - organy
Michał Chorosiński - recytacje






Relacja z koncertu w Mazowieckim To i Owo


Słowo i dźwięk - Non omnis moriar Piąty koncert, w niedzielę 17 VIII, był niezwykły: muzyka przeplatała się z recytacją

Z chóru spływały organowe frazy, a ze stopni ołtarza wypowiedzi Jana Pawła II, poetyckie wersety oraz fragmenty encyklik. Dzięki takiemu połączeniu utwory Bacha, Cezara Francka, Chopina i Mieczysława Surzyńskiego nabierały modlitewnego charakteru, a słowa Papieża brzmiały jak muzyka. Uroczysty, niczym nie zakłócony nastrój zawdzięczamy artystom, ale nie tylko z racji wysokiego poziomu ich sztuki. Za pośrednictwem prelegenta zwrócili się oni z prośbą o nieklaskanie w trakcie koncertu. Gdybyż tak było za każdym razem! Gdybyż to, co sporadyczne, przekształciło się w stały obyczaj! Byłoby wspaniale, gdyby każdy koncert festiwalowy kwitowano oklaskami tylko jeden raz ? na końcu.
Wspomniane wyżej utwory Chopina to oczywiście transkrypcje. Wyborny pomysł: oprócz oryginalnych dzieł organowych zaprezentować coś, co pierwotnie zostało skomponowane na fortepian. Usłyszeć doskonale nam znaną Balladę F-dur i niezmiernie popularny Nokturn Es-dur op. 9 w niezwykłej, nie ogranej szacie dźwiękowej to po prostu gratka. Co się tyczy organowego opracowania Nokturnu, autorem tej wersji jest Andrzej Chorosiński. On też był wykonawcą Chopinowskiego majstersztyku, jak również pozostałych dzieł, wśród których najpocześniejsze miejsce zajmuje potężna, majestatyczna Passacaglia c-moll BWV 582 Jana Sebastiana Bacha.
Recytował Michał Chorosiński. Syn utalentowanego muzyka, jakim jest Andrzej Chorosiński, nie poszedł w ślady ojca; został aktorem. A przecież i jemu nie brakuje ani uzdolnień muzycznych, ani wykształcenia w zakresie sztuki dźwięków. Gdy rola teatralna czy filmowa wymaga zagrania na fortepianie jakiegoś utworu Chopina lub innego mistrza, pan Michał nie musi markować...
Czemu zatem tradycji rodzinnej nie stało się zadość? Otóż panu Michałowi potrzebna jest w życiu domieszka szaleństwa, a taką potrzebę trudno pogodzić z koniecznością tak zwanego przysiadania fałdów. Próby w teatrze i szlifowanie roli a wielogodzinne tkwienie przy fortepianie lub organach to jednak dwie różne rzeczy.
Michał Chorosiński nie pierwszy raz występuje ze swoim słownym programem. Czy jest coś, do czego najchętniej wraca, co by mógł wyróżnić i określić jako cytat nr 1? Owszem, jest coś takiego, a brzmi: Non omnis moriar. Te słowa Horacego, podjęte przez Papieża, nabierają w ustach Ojca Świętego o wiele głębszego znaczenia. Jan Paweł II zapewnia wiernych: nie przepadniecie na zawsze. W cytowanej przez Niego łacińskiej sentencji tkwi obietnica życia wiecznego. Nic nie przeminie. Kto wie, może nasza zdolność i możność kontemplowania arcydzieł muzycznych nie przeminie także?
ANTONI KAWCZYŃSKI

Podziel się:


Newsletter

Relacje

Archiwum


Galeria Sztuki Ratusz

Salon Artystyczny

Niedzielne spotkania z bajką

Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej

Jazz Jam. Legionowo

Warszawska Syrenka

Ogólnopolski Konkurs Recytatorski

Artystyczny Kalejdoskop

Dni Osób Niepełnosprawnych

Małe formy teatralne

Wiosenne Czarowanie

Legionowskie Senioralia

Klub Rodziców TYGIELEK

Rozmowa o słowach


Smok Ceramok pracownia ceramiki

Zespół poetycko-śpiewaczy ERIN

Teatr Na Luzie

Teatr Nikt Mnie Nie Chce

Sala prób MOK Targowa

rejestracje filmowe MOK